سفارش تبلیغ
صبا ویژن


جشن‌های شش گانه? گاهنبار

گاهنبار یا گاهبار این دو لغت یک معنی دارد و آن شش روزی است که خداوند، عالم را آفرید و زرتشتیان در کتاب زند اوستا از زرتشت نقل می‌کنند که خداوند عالم را در شش گاهنبار آفرید. نام‌های گاهنبارهای ششگانه به قرار زیر است:

 

نام ماه

تاریخ روز و نام روز

مناسبت جشن

    1

گاهنبار میدیوزرم

روز پانزدهم اردیبهشت، چهل و پنجمین روز از اول سال

روز آفریدن آسمان

    2

گاهنبار میدیوشـم

روز پانزدهم تیر، صد و پنجمین روز سال

روز آفریدن آب

    3

گاهنبار پـتیه‌شـهیم

روز سی ام شهریور، صد و هشتادمین روز سال

روز آفریدن زمین

    4

گاهنبار ایاسرم

سی‌ام مهر، دویست و دهمین روز سال

روز آفریدن گیاه

    5

گاهنبار میدیارم

بیستم دیماه، دویست و نودمین روز سال

روز آفریدن جانوران

    6

گاهنبار همسپثمیدیه

در سیصد و شصت امین روز سال


در پایان دوازده ماه و آغاز پنج روز     پنجه     دزدیده

روز آفریدن انسان

هر یک از جشن‌های ششگانه? گاهنبار، پنج روز بطول می‌انجامیده و آخرین روز هر گاهنبار مهم‌ترین روز جشن بوده‌است. در این روزها همگان ملزم بودند تا مطابق و برابر توانایی‌شان انفاق کنند. در دعایی که از زمان ساسانیان باقی‌مانده ملاحظه می‌شود که استغفارکننده جایی می‌گوید «از اینکه در مراسم گهنبارها شرکت نکرده و انفاق نکردم، بخشایش می‌طلبم.»[23]

جشن فروردگان یا جشن همسپثمیدیه

جشن فروردگان یا جشن همسپثمیدیه نام جشنی بوده که به مدت ده روز، در روزهای پایان سال برگزار می‌شده‌است.[24] این جشن در دوران باستان، جشن فروهر‌ها یا روان درگذشته بود.[25] آخرین گاهنبار، همسپثمیدیه نامیده می‌شد که شامل پنج روز اضافی یا همان پنجه دزدیده بود و جای آن در پایان آخرین ماه، از ماه‌های سی روزه بود.[26] بر طبق عقاید مردم در این ده روز روان‌های درگذشتگان به ترتیب از بهشت و از دوزخ خارج می‌شوند و برای بازدید خانه‌هایشان می‌آیند. فدیه‌هایی تقدیم آنها می‌شود و کوشش می‌گردد که آنها راضی باشند. روان‌های دوزخیان غمگین هستند و احساس یک زندانی را دارند که گریخته است و هر لحظه بیم آن را دارد که دوباره گرفتار شود. روان‌های بهشتیان شادند و شادمانی می‌کنند و دعای خیرشان را نثار افراد خانواده‌شان می‌نمایند. بنابر سنت‌های دیگر اعتقاد بر این بود که این روان‌های درگذشتگان نیست که باز می‌گردد بلکه فروهر آنهاست. بنابر اعتقاد زرتشتیان فروهرها قبل از تولد انسان و حتی قبل از آفرینش وجود داشته‌است.[27] در فروردین یشت یشت سیزده بند چهل و نهم به بعد، آمده‌است که در مدت همسپتمدم، فروهرهای مؤمنان از اقامتگاه‌های خود می‌آیند و مدت ده شب در کنار مردمان می‌مانند.[28]

23-رضی، گاه‌شماری و جشن‌های ایرانیان، 101.

24-اساطیر و فرهنگ ایران، ص 574

25 -رضی، گاه‌شماری و جشن‌های ایرانیان، 394.

26-کریستن سن، نخستین انسان و نخستین شهریار، 479.

27- ایران باستان، ص 68

28-کریستن سن، نخستین انسان و نخستین شهریار، 479.


مشخصات مدیر وبلاگ
حمید[83]
 

علاقه مند به ایل بختیاری هستم


لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
لینک‌های روزانه
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 34
کل بازدید : 275908
کل یاداشته ها : 89
لوگوی دوستان
دوستان
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ        
       
Generate your flash banner free online
 کد جدیدترین آهنگها - بهترین کدهای آهنگ در وب –--> code.blogsky.com
بهترین کدهای آهنگ Generate your flash banner free online