سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دعوی سلطنت علی مردان خان بختیاری

    علی مردان خان که از روسا و خوانین ایل بختیاری بود چون مملکت ایران را بی پادشاه دید دعوی سلطنت نمود و تمام راه اصفهان تا خوزستان را به حیطه تصرف خود در آورد و از صفحات بختیاری و خوانسار با لشکرهای نخست فتح اصفهان را وجه خود ساخت.

در همین حین ابوالفتح خان که یکی از سه نفر متحدین علی مردان خان بود از طرف شاهرخ شاه افشار در اصفهان حکومت می‌نمود با لشکری از سپاه علی مردان خان را پیشباز نمود و در حوالی شهر این دو لشکر با هم آمیخته و جماعتی فراوان از طرفین به قتل رسید. و یا مجروح شدند در این جنگ ابوالفتح خان بختیاری پیروز شد.

    علی مردان خان بواسطه سابقه اتحاد و دوستی که با کریم خان زند داشت او را به حمایت خود طلبید. کریم خان چهار هزار نفر سوار بر اردوی علی مردان خان پیوست و به جنگ ابوالفتح خان مبادرت نمودند. بعد از کشش و کوشش علی مردان خان ابوالفتح خان غالب شد و شهر اصفهان را به حیطه و تصرف در آورد. پس از آن بر حسب مصلحت میرزا ابوتراب فرزند میرزا مرتضی صدرالممالک را که دختر زاده شاه سلطان حسین صفوی بود و بیش 8 سال از عمرش نمی‌گذشت بر تخت پادشاهی نشاند و او را شاه اسماعیل خواندند.

    علی مردان خان نایب السلطنه و کریم خان وکیل الدوله و سردار سپاه شد و عهد و میثاق با هم بستند. در این زمان علی مردان خان نایب السلطنه، کریم خان را با سپاه بختیاری و زند به سمت همدان که توسط محمدعلی خان تلکو که از طرف شاهرخ شاه حکومت می‌کرد فرستاد. خان زند همدان را تسخیر و در مدت کوتاهی به تصرف در آورد و به طرف کردستان تاخته، حسین خان اردلانی را گوشمالی داده و بر تمامی آن نواحی استیلا یافت. از آنجائیکه علی مردان خان ناسازگاری با ابوالفتح خان داشته ایالت اصفهان را به باباخان بختیاری سپرد و شاه اسماعیل را برداشته با قشون فراوان عزم تسخیر و تصرف فارس نمود . صالح خان بیات والی فارس که از نیت علی مردان خان آگاهی یافت با عجله قلعه و حصاری بر دور شیراز کشید بود به اتمام رسانید و 2500 تفنگچی شیرازی الاصل در خواست کرد. تعدادی اوباش که توسط صالح داروغه و آقا علینقی منشی جمع آوری شده بودند. گروهی از مرجع را مسلح و از صالح خان درخواست نمودند تا خود محافظت قلعه را به عهده بگیرند. از طرفی دیگر علی مردان خان نایب السلطنته وارد بلوک کام فیروز گردید. صالح خان برای مقابله و جنگ از قلعه بیرون آمد و شکست خورد و به داخل شهر فرار کرد. علی مردان با 15000 نفر سوار و پیاده فراریان را تعقیب کرده و شهر شیراز را محاصره نمود. صالح خان چون خود را مرد میدان ندانست از حصار شیراز به اصفهان گریخت. علی مردان خان بدون جنگ وارد شهر شده و شهر را به تصرف خود در آورد و میرزا محمد را در کلانتر آنجا نمود. او مردم را تحت فشار قرار داده و شروع به جمع‌آوری هدایایی نمود، علی مردان خان که از این امر آزرده خاطر شد او را معزول ساخت و صالح داروغه را به جای او به کلانتری برگزید.علی مردان خان پس از فتح شیراز معصومعلی خان افشار را به حکومت شیراز مفتخر داشت و به عزم تسخیر کازرون رخت بیرون کشید. از راه دشت ارجن (ارژن) وارد شهر کازرون شد و مالیات از اهالی گرفت و آنجا را نظم نموده به شیراز مراجعت کرد در هنگامیکه به طرف شیراز در حرکت بود.


مشخصات مدیر وبلاگ
حمید[83]
 

علاقه مند به ایل بختیاری هستم


لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
لینک‌های روزانه
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 53
کل بازدید : 276253
کل یاداشته ها : 89
لوگوی دوستان
دوستان
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ        
       
Generate your flash banner free online
 کد جدیدترین آهنگها - بهترین کدهای آهنگ در وب –--> code.blogsky.com
بهترین کدهای آهنگ Generate your flash banner free online