سفارش تبلیغ
صبا ویژن


با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه چهارلنگ بختیاری بخصوص ایل محترم میوند و زلکی که تا قبل از انقلاب اسلامی تنها راه ارتباطی راه مالرو بوده کلیه مسائل تاریخی سیاسی دلاورمردان آن مرز و بوم در سینه ها محفوظ مانده و تنها بخش کوچکی از دلاور مردی های آنان بصورت جسته و گریخته با کلی اشتباه در معرفی کردن آنان در کتاب ها به چاپ رسیده است. که می توان به چند نمونه از جمله علی مردان خان محمود صالح چهارلنگ در دوران نادرشاه افشار و کریم خان زند ، علی مرادخان (علیمرادی) از تیره لیروکی زلکی در دوران نادرشاه ، محمد تقی خان کیان ارثی در دوران قاجار،علی مردان خان (شیر علی مردون) در دوران پهلوی اول(رضاشاه)، میرزا مهدی خان بساک، ابدال خان محمود صالح، خواجه تیمور و خواجه عباس خان موگویی(موگهی) ،عباس خان و مهراب خان و یحیی خان و کاظم خان میوند، علیقلی خان و علی محمد خان ،اصلان خان ، سام خان، مریدخان هاشم خان و مومن خان زلکی و...، اشاره کرد.

عبدالعلی خسروی (میرقائد ) در کتاب خود در انتظار سپیده دمان می نویسد: در جنگ ایران با روسیه تزاری مرحوم علیقلی خان نقش اساسی داشتند منتهی خوانین هفت لنگ با اعزام سالار مسعود فرزند مرحوم سردار ظفر نقش این نبرد و علیقلی خان فاتح را کمرنگ کردند.( در انتظار سپیده دمان ، ص 448). همچنین سرکوبی جعفر قلی خان چرمهینی و رضا جودانی که علی محمد خان زلکی همراه با سردار جنگ و سردار ظفر بوده است.

از همتیاران عزیز تقاضامندم در صورتی که کتاب ،مقاله ،سند و... به فارسی و یا زبان های دیگر دارند معرفی و یا از هر طریقی که بتوان در شناساندن ایل جلیل بختیاری بخصوص چهارلنگ بختیاری مساعدت نمایند با سپاس .

 

 


مشخصات مدیر وبلاگ
حمید[83]
 

علاقه مند به ایل بختیاری هستم


لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
لینک‌های روزانه
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 53
کل بازدید : 276250
کل یاداشته ها : 89
لوگوی دوستان
دوستان
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ        
       
Generate your flash banner free online
 کد جدیدترین آهنگها - بهترین کدهای آهنگ در وب –--> code.blogsky.com
بهترین کدهای آهنگ Generate your flash banner free online